Verordening werkgeverscommissie De Fryske Marren 2020

De gemeenteraad van De Fryske Marren

 

besluit:

 

- gelet op artikel 83 van de gemeentewet

 

vast te stellen de Verordening op de Werkgeverscommissie De Fryske Marren 2020.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Hieronder wordt mede verstaan het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107 e lid 2 Gemeentewet), alsmede het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg.

  • 2.

    Te besluiten dat voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen worden gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie, ressorterend onder de gemeentesecretaris, in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.

  • 3.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

 

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit vijf leden. De plaatsvervangend voorzitter van de raad is voorzitter van de commissie, één van de leden neemt de rol van secretaris op zich.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

  • a.

    op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

  • b.

    indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c.

    indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    In voorkomende gevallen kunnen, op verzoek van de leden van de werkgeverscommissie of de griffier, adviseurs worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn ter informatie of advies.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan door de commissie als adviseur bij functionerings- en beoordelingsgesprekken van de griffier gevraagd worden.

 

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan,

  • e.

    alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • f.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

 

Artikel 4. Taken secretaris

De secretaris draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    de ondersteuning van de werkgeverscommissie;

  • b.

    de verslaglegging van de vergaderingen van de werkgeverscommissie en de functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

  • c.

    het medeondertekenen van stukken en besluiten die van de werkgeverscommissie uitgaan.

 

Artikel 5. Ondersteuning van de commissie

Het team P&O kan de werkgeverscommissie terzijde staan.

 

Artikel 6. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Indien niet alle leden van de werkgeverscommissie aanwezig zijn en er geen overeenstemming kan worden bereikt wordt de besluitvorming uitgesteld naar een volgende vergadering. In het geval uitstel van de besluitvorming, gezien de aard van het te nemen besluit, niet wenselijk is, is de stem van de voorzitter van de werkgeverscommissie doorslaggevend.

 

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Op de agenda, de stukken en de verslagen berust geheimhouding, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat hierop, of een deel daarvan, openbaarheid rust.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert in principe tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 periodiek verslag uit aan het fractievoorzittersoverleg van haar werkzaamheden en bevindingen. Vastgestelde arbeidsvoorwaardenregelingen worden ter kennis van of besluitvorming naar de raad gebracht.

 

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

 

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie De Fryske Marren 2020'.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Fryske Marren van 12 februari 2020.

griffier, voorzitter,

Heleen van Dijk-Beekman Fred Veenstra

Naar boven