Gemeenteblad van De Fryske Marren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2020, 23252 | Beleidsregels |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2020, 23252 | Beleidsregels |
Nadere regels omtrent het organiseren van evenementen
De burgemeester van gemeente De Fryske Marren,
• dat het verboden is zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een B- of C-evenement te organiseren, toe te laten, of feitelijk te leiden
• dat evenementen een belangrijke functie vervullen en bijdragen aan de toeristische- en recreatieve functie van de gemeente
• dat evenementen de participatie en betrokkenheid binnen de gemeenschap bevorderen
• dat evenementen ook een keerzijde hebben en (soms) overlast en ergernis kunnen veroorzaken
• dat ernstige, dan wel onduldbare overlast en bedreiging van de veiligheid als gevolg van evenementen zoveel mogelijk moet worden voorkomen
• dat door het opleggen van geluidsnormen vanwege de korte afstanden in een binnenstedelijke omgeving het organiseren van evenementen niet of nauwelijks haalbaar is
• dat de gemeente hecht aan alcoholpreventie (met name onder jongeren)
• dat organisatoren van evenementen en burgers over de mogelijkheden voor het organiseren van een evenement moeten worden geïnformeerd
• dat er gewerkt wordt met een evenementenkalender om inzicht te krijgen in aantal en soort evenementen en de inzet van de hulpdiensten te waarborgen
• dat er gewerkt wordt met een risico analyse model om op basis daarvan het risico van een evenement in te schatten en te boordelen of een te houden evenement vergunning plichtig is dan wel vergunning vrij
• dat het in verband met een efficiënte en duidelijke afdoening van evenementenvergunningen gewenst is over te gaan tot updaten van de bestaande beleidsregel en vaststelling van nieuwe nadere regels, waarmee bij het nemen van beschikkingen op vergunningaanvragen rekening wordt gehouden
gelet op de artikelen 174 Gemeentewet, 1:8, 2:24 en 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv) en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) de volgende nadere regels vast te stellen:
Evenemententerrein: De ondergrond/het gebied zoals aangegeven in de verleende vergunning, waar de organisator voor de duur van het evenement beslag op legt, waaronder begrepen het terrein waar de activiteiten daadwerkelijk plaatsvinden, de looproutes en de ten behoeve van het evenement ingezette parkeerterreinen en fietsenstallingen
Artikel 4. Geluid, eindtijden en speciale locaties
Bij het bepalen van de hier onder opgenomen eindtijdstippen is rekening gehouden met de volgende aandachtspunten:
Indien tijdens een evenement op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparatuur in werking zijn of handelingen worden verricht die voor omwonenden of voor de omgeving geluidhinder veroorzaken, dan dient de organisator van het evenement in het bezit te zijn van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 lid 2 van de Algemene Plaatselijke verordening.
Plein Sint Nicolaasga (Gaastweg, Heemstraweg, Wilhelminastraat en de Omloop) |
|||
Indien van toepassing moet rekening gehouden worden met de bepalingen uit de artikelen 3 en 4 van de Zondagswet. In de praktijk betekent dit, dat een geluid veroorzakend gedeelte van een evenement pas na 13.00 uur plaats kan vinden.
De organisator is verantwoordelijk voor het inzetten van verkeersregelaars. Personen die met enige taak of bevoegdheid inzake de verkeersregeling op de openbare weg zijn belast dienen daarvoor voldoende opgeleid en gecertificeerd te zijn. Indien zij onbevoegd aldaar staan, zijn de verkeersregelaars onverzekerd.
Per evenement zal worden bepaald in hoeverre door parkeeroverlast een verkeersonveilige of verkeershinderlijke situatie zou kunnen ontstaan. De organisator dient te zorgen voor voldoende parkeervoorzieningen en/of parkeerbegeleiding. De organisator dient er tevens voor te zorgen dat fietsen op een zodanige plek worden geplaatst dat deze geen belemmering vormen op de toegangswegen en de calamiteitenroutes.
Artikel 8. Verantwoordelijkheid organisator
De organisator is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid op en reiniging van het evenemententerrein.
Artikel 9. Schenken alcoholhoudende drank
Er wordt slechts een ontheffing verleend voor tappunten, waarbij er bij iedere verstrekking locatie (bar) minimaal 1 leidinggevende aanwezig moet zijn. De leidinggevende dient in het bezit te zijn van een SVH diploma en hij/zij wordt in de ontheffing opgenomen. Het aantal leidinggevenden wordt vastgesteld aan de hand van de tappunten, zoals die vermeld zijn op de ingediende plattegrond. Uitgangspunt hierbij is dat er rechtstreeks toezicht door een leidinggevende gegarandeerd is.
Artikel 10. Vergunningsvrije evenementen
Dit betekent echter niet dat er voor vergunningsvrije evenementen geen regels gelden. Zo kan het best mogelijk zijn dat men voor een vergunningsvrij evenement geen vergunning maar wel andere ontheffingen en toestemmingen van de gemeente nodig heeft. Hierbij kan gedacht worden aan het afzetten van wegen, het plaatsen van hekken en borden, of het schenken van (zwak) alcoholische dranken.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-23252.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.