Mandaatregeling gemeente De Fryske Marren

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente De Fryske Marren, ieder voor zover het zijn/haar bevoegdheden betreft;

 

overwegende:

 

dat het uit het oogpunt van doelmatig bestuur wenselijk is om bevoegdheden tot het nemen van besluiten en de ondertekening van stukken te mandateren, voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen volmacht te verlenen alsmede machtiging te verlenen voor het verrichten van feitelijke handelingen,

 

Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de overige van toepassing zijnde bepalingen van die wet en de Gemeentewet;

 

besluiten vast te stellen de volgende regeling:

 

Mandaatregeling gemeente De Fryske Marren

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

ambtenaar: een ambtenaar als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Ambtenarenwet 2017, alsmede degene die op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht werkzaam is;

bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffings- of invorderingsambtenaar van de gemeente De Fryske Marren;

gemandateerde: degene aan wie het mandaat is verleend;

machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

mandaat: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

mandaatverlener: het bestuursorgaan dat mandaat verleent;

ondermandaat: de krachtens mandaat verkregen bevoegdheid, om namens de onderscheiden bestuursorganen besluiten te nemen, door te mandateren aan ondergeschikte ambtenaren;

overzicht: de bij deze regeling behorende lijsten waarin de (onder)gemandateerde bevoegdheden zijn benoemd;

volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet.

 

Artikel 2. Machtiging en volmacht

Voor de toepassing van deze regeling, het overzicht en de daarop berustende bepalingen wordt met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.

 

Artikel 3. Mandaat en ondermandaat

  • 1.

    Mandaat wordt verleend aan de functionarissen, zoals vermeld in het overzicht, en bij hun afwezigheid aan hun plaatsvervangers, zoals in artikel 5 is bepaald.

  • 2.

    Ondermandaat is toegestaan, indien deze mogelijkheid in het overzicht is voorzien.

  • 3.

    Bij ondermandaat blijven de in deze regeling gegeven voorschriften onverminderd van toepassing.

 

Artikel 4. Voorschriften

Bij de uitoefening van de gemandateerde en ondergemandateerde bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires en richtlijnen voor / van rijks- en provinciale overheden of zelfstandige bestuursorganen, het door het ter zake bevoegde bestuursorgaan vastgestelde algemene beleid en de bijzonderheden, vermeld in het overzicht, in acht genomen.

 

Artikel 5. Plaatsvervanger

Bij afwezigheid van de functionaris aan wie (onder)mandaat, volmacht of machtiging is verleend geldt het volgende:

  • a.

    vervanging van de gemeentesecretaris vindt plaats in de persoon van de loco-secretaris;

  • b.

    vervanging van de teammanagers vindt plaats volgens een door de directie vastgesteld vervangingsschema;

  • c.

    vervanging van de ondergemandateerde vindt plaats door zijn of haar leidinggevende, zijnde de teammanager of de (loco-)secretaris.

 

Artikel 6. Omvang mandaat

Het mandaat omvat ook de bevoegdheid om een negatieve beschikking te nemen, tenzij op het overzicht bij de betreffende bevoegdheid is vermeld dat voor een negatieve beschikking geen mandaat is verleend.

 

Artikel 7. Ondertekening

  • 1.

    De bevoegdheid om in mandaat beslissingen te nemen impliceert de bevoegdheid tot ondertekening namens het bestuursorgaan, tenzij dit anders is geregeld.

  • 2.

    Indien er sprake is van mandaat of ondermandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    de burgemeester / burgemeester en wethouders / de heffingsambtenaar / de invorderingsambtenaar van de gemeente ………,

    namens deze / hen,

     

    voornaam achternaam, functienaam en handtekening van de (onder)gemandateerde

 

Artikel 8. Inwerkingtreding

Deze mandaatregeling en de bijbehorende overzichten treden in werking op 1 april 2020.

 

Artikel 9. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: “Mandaatregeling gemeente De Fryske Marren”.

 

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren d.d. 31 maart 2020,

burgemeester en wethouders van De Fryske Marren,

gemeentesecretaris, burgemeester,

Ditta Cazemier Fred Veenstra

Aldus vastgesteld door de burgemeester van De Fryske Marren op 31 maart 2020,

burgemeester,

Fred Veenstra

Aldus vastgesteld door de heffingsambtenaar van De Fryske Marren op 31 maart 2020,

Aldus vastgesteld door de invorderingsambtenaar van De Fryske Marren op 31 maart 2020,

Naar boven